PYÖRÄILYN PÄÄVÄYLÄT
Milloin sinulle on viimeksi sattunut, että liikennevalot ovat moottoritiellä palaneet punaista ja olet joutunut nousemaan autosta ulos painamaan ajoradan vieressä olevaa nappia, jotta saisit valot vaihtumaan vihreiksi.
Käsittääkseni tällaista ei pitäisi sattuakaan, sillä moottoritie on etuajo-oikeutettu pääväylä. Kuopion keskustasta etelään suuntavalla kevyen liikenteen pääväylällä punaiset palavat usein Leväsen kohdalla, vaikka poikittaista autoliikennettä ei olisikaan.
Mielestäni kevyen liikenteen sujuvuus edellyttää, että pääväylät toimivat. Toimivuuden takaamiseksi tosiasialliset pääreitit pitää tunnistaa ja tehdä pääväylää vastaavat liikennejärjestelyt.
Leväsen risteystä aikanaan suunniteltaessa kevyen liikenteen tarpeita ei nähtävästi ole tunnistettu. Miten jälkikäteen tilannetta voitaisiin parantaa? Teknisesti helppoa olisi sijoittaa molemmille puolille, n. 30 m ennen risteystä sellaiset painonapit, että niitä voi painaa pyörän päältä nousematta. Napin painaminen laittaisi kevyelle liikenteelle vihreät valot päälle pohjois-eteläsuunnan kevyen liikenteen pääväylälle.
Pyöräilijät, tunnistakaa pääväylien ongelmat ja ottakaa yhteyttä liikennesuunnittelijoihin.
1 Comments:
Ajatus liikennevalojen ohjausnappien sijoittamisesta riittävän paljon ennen valoja tuntuisi kokeilemisen arvoiselta. Onko jossakin päin tällaista jo kokeiltu?
Lähetä kommentti
<< Home